søndag 20. mai 2007

Ukens nøtt

Ettersom Marit har opprettet et blomsterhjørne, må jeg rett og slett opprette en "ukens nøtt" serie.

Vi starter denne uken med en nøtt som de fleste skal klare etter litt hodevridning:

Et hus har en hovedetasje og en sokkeletasje. Hovedetasjen har 3 rom, hvert rom med en lyspære. Lysbryterne (bryter A, B og C) til pærene er i et lite rom nede i sokkelen. Fra dette vindusløse rommet kan du ikke se opp til hovedetasjen. Ledningene fra bryterne er et stort virvar, og umulig å holde styr på.

Din oppgave er som følger: gå ned i sokkelen til bryterrommet (du har ikke noe utstyr). Gjør hva du vil innenfor sømmelighetens grenser. Gå deretter opp trappen. Nå skal du vite hvilken bryter som tilhører hvilket rom. Må påpeke at du har kun lov til å gå en tur ned i bryterrommet.
Hvordan gjør du dette?

Svar kan avleveres som kommentar. Må her henstille til dere som gode samfunnsborgere, med ekstremt høy moral, om at det ikke er tillatt å lurkikke på andres kommentarer før dere har løst oppgaven. Poengene blir oppsummert etter hvert, og vinneren kan vente seg en svært ærefull premie.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Må nesten svare på denne med en gang. Bryter 1: La stå på. Bryter 2: La være slukket. Bryter 3: La stå på i 4 minutter, for deretter å slå av. Når du da går inn i rommet med lyspærene, så finner du 1 lampe som er på(bryter 1), og to lamper som er slukket. (Den ene av de to lampene som er slukket er varm etter at bryteren var på i fire minutter). Dermed vet du hvilken bryter som tilhører hvilken lampe.

Leste noe om en premiering på siden her, så for å gjøre det lettere for deg, så er kontonummeret mitt: 4410 33 97828.

MVH

Fam Landsem avdeling Tyholt

arnedro sa...

ja, slike ting har løst mange gonger. Her ser det ut som det er ein situasjon da brytaren allerede er på plass. Elles har eg bl.a for å sjekke baklys på hengar berre prøve ut ein umasse med ledningar, men da blir det også mange forsøk.
Det eg lærte da: Tru ikkje at du hugsar i meir enn 10 sek. Så til mi løsning.
Kortslutt den eine, slå på den andre og la den tredje vere i fred.

Anonym sa...

Vi stiller oss helt og fullt bak løsningen til fam.Landsem avd. Tyholt, noe som vil være en mer økonomisk metode enn å sprenge ei pære.. Vi hadde selvfølgelig vurdert begge løsningene før vi så svarene til de andre.. Er jo takknemelig for at Rune oppga mitt kontonr til utbetaling av premien,noe som sikkert kommer av den store gjelden han har til meg/oss.(evt er det en forsinket bursdagsgave fra i fjor..)
Ellers venter vi spent på oppdateringer på siden slik at vi kan se hvordan "naboene" har det! =)

Helsing frå

Fam. Landsem avd. Okstadøy

Anonym sa...

Siden jeg er av typen samfunnborgere med lav moral, jukset jeg.

Fam Jara avdeling "De slemme"

Anonym sa...

Det her ble for vanskelig for mitt hode.

Hilsen singel mann, Moholt.

Marie sa...

Du brukte den her nøtta som "krydder" i en av mattetimane, så eg løyste den først, lenge før du tenkte på å skulle legge den ut på bloggen... Men ok da, e vart kanskje for sein t å bli den første her som kunne fortjene en svært ærefull premie... kjipern...

John Gudmund sa...

berre sånn vill gjetting håvard..
du e kanskje lærer du? :p
d festlie e jo at d her mest sannsynli ein ganske dåli unnskylding for å få hjelp t å finne d ut sia du ikkje kjem på nå måte å finne ut av ledningstyre på.
men godt forsøk!

Anonym sa...

har besøk av nils ingar, han foreslår å sende opp kjerringa. jeg stemmer for å spise en banan, så man orker å gå trappen to ganger..
-catharina-

Anonym sa...

Må si eg er skuffa over familien Drøpping (inkl. Jara/Sirnes). Men det er jo ein del kreative forslag...
Men dere får fleire sjanser, så dere får komme sterkere tilbake. Foreløpig leder familien Landsem stort.

Marie sa...

Vente utålmodig på fleire nøtter her Håvard